Stichting Roos
Over Ons
Stichting ROOS is in 1982 opgericht en houdt
zich sinds die tijd bezig met het organiseren
van (grootschalige) theaterproducties waarin
Roosendaals talent kan schitteren.
Naast de geheel eigen, Roosendaalse
theaterproducties, organiseert ROOS ook een
jaarlijks evenement waaraan alle
Roosendaalse culturele groepen en
verenigingen kunnen meedoen, de Culturele
Manifestatie.
In de 30 jaar dat ROOS bestaat is er wel veel
veranderd. Door goed te kijken naar de
omgeving en in te spelen op de behoeftes van
de cultuurliefhebbers, heeft de stichting zich
steeds verder ontwikkeld en is zij heden ten
dage nog steeds springlevend.
In het begin van haar bestaan werkt Stichting
ROOS exclusief voor het Roosendaals
Gemengd Koor. (RGK) De doelstelling van de
stichting is: 'Het geven van een aantal
concerten per jaar in samenwerking met het
RGK'. Trekkers van het eerste uur zijn onder
andere Wil Broos en Jacqueline Chamuleau.
Aanvankelijk organiseert ROOS Opera- en
Operetteconcerten en Weense avonden in de
Moeder Godskerk en op andere locaties in
Roosendaal. In september 1987, een jaar na
de ingebruikname van de nieuwe schouwburg
De Kring, en bij het eerste lustrum van
Stichting ROOS, wordt voor het eerst een
complete operette scènisch uitgevoerd: “Im
Weissen Rössl” van Ralph Benatsky.
Langzamerhand gaat Stichting ROOS
activiteiten organiseren die minder
raakvlakken hebben met het Roosendaals
Gemengd Koor. Zo ontstaat in 1989 de
Culturele Manifestatie, een jaarlijks
terugkerend evenement waarbij
Roosendaalse culturele verengingen zich
kunnen presenteren aan het Roosendaalse
publiek.
In 1994 worden de statuten aangepast en
komt Stichting ROOS feitelijk los te staan van
het RGK. Wel organiseert ROOS nog 3
operaconcerten voor het RGK. ROOS
concentreert zich op de operettes waarvoor
ieder jaar opnieuw een cast wordt
samengesteld uit leden van verschillende
koren en orkesten, mensen van
toneelverenigingen en balletgroepen uit
Roosendaal en operetteliefhebbers die hun
talenten willen aanwenden op het gebied van
toneelspel, decorbouw, kleding, en dergelijke.
Deze cast, aangevuld met professionele
solisten, musici en een regisseur, groeit uit tot
een groep van 100 tot 150 medewerkers, die
in de loop van een half jaar een professionele
productie tot stand brengen.
In 2001 produceert ROOS haar laatste
operettevoorstelling: “Der Graf von
Luxemburg”. Door teruglopende
bezoekersaantallen is het financieel niet meer
verantwoord om complete operettes uit te
voeren en het bestuur van ROOS wil geen
concessies doen aan de kwaliteit. Daarom
wordt de moeilijke beslissing genomen om te
stoppen met operetteproducties en om
voortaan een eigen muzikaal theaterstuk te
produceren: geschreven voor en door
mensen uit de Roosendaalse regio en met
medewerking van regionaal talent.
“De Wipweivorstin” is de eerste productie
nieuwe stijl. Door samen te werken met o.a.
de Roosendaalse Nederpopband KAAS! zet
ROOS een geheel eigentijdse productie op de
planken, die enthousiast wordt ontvangen.
Stichting ROOS krijgt de smaak te pakken en
sindsdien treedt ROOS regelmatig naast de
gebaande paden. Musicalachtige
totaalproducties worden afgewisseld met
bijzondere voorstellingen op locatie of met
speciale doelgroepen. Voorbeelden daarvan
zijn 'Amadeus', een coproductie met Stichting
St. Jan Cultuur, uitgevoerd in en
gebruikmakend van de voormalige St.-
Janskerk, 'Geruys in het Tongerlohuys', een
kleinschalige voorstelling die geheel Museum
Tongerlohuys als decor had en
Sprookjesmuziek|Muzieksprookjes, een
productie in samenwerking met het
Roosendaals Symfonie Orkest, die jonge
kinderen in aanraking bracht met klassieke
muziek.