Stichting Roos
 

Over Ons

Stichting ROOS is in 1982 opgericht en houdt zich sinds die tijd bezig met het organiseren van (grootschalige) theaterproducties waarin Roosendaals talent kan schitteren. Naast de geheel eigen, Roosendaalse theaterproducties, organiseert ROOS ook een jaarlijks evenement waaraan alle Roosendaalse culturele groepen en verenigingen kunnen meedoen, de Culturele Manifestatie. In de 30 jaar dat ROOS bestaat is er wel veel veranderd. Door goed te kijken naar de omgeving en in te spelen op de behoeftes van de cultuurliefhebbers, heeft de stichting zich steeds verder ontwikkeld en is zij heden ten dage nog steeds springlevend. In het begin van haar bestaan werkt Stichting ROOS exclusief voor het Roosendaals Gemengd Koor. (RGK) De doelstelling van de stichting is: 'Het geven van een aantal concerten per jaar in samenwerking met het RGK'. Trekkers van het eerste uur zijn onder andere Wil Broos en Jacqueline Chamuleau. Aanvankelijk organiseert ROOS Opera- en Operetteconcerten en Weense avonden in de Moeder Godskerk en op andere locaties in Roosendaal. In september 1987, een jaar na de ingebruikname van de nieuwe schouwburg De Kring, en bij het eerste lustrum van Stichting ROOS, wordt voor het eerst een complete operette scènisch uitgevoerd: “Im Weissen Rössl” van Ralph Benatsky. Langzamerhand gaat Stichting ROOS activiteiten organiseren die minder raakvlakken hebben met het Roosendaals Gemengd Koor. Zo ontstaat in 1989 de Culturele Manifestatie, een jaarlijks terugkerend evenement waarbij Roosendaalse culturele verengingen zich kunnen presenteren aan het Roosendaalse publiek.
In 1994 worden de statuten aangepast en komt Stichting ROOS feitelijk los te staan van het RGK. Wel organiseert ROOS nog 3 operaconcerten voor het RGK. ROOS concentreert zich op de operettes waarvoor ieder jaar opnieuw een cast wordt samengesteld uit leden van verschillende koren en orkesten, mensen van toneelverenigingen en balletgroepen uit Roosendaal en operetteliefhebbers die hun talenten willen aanwenden op het gebied van toneelspel, decorbouw, kleding, en dergelijke. Deze cast, aangevuld met professionele solisten, musici en een regisseur, groeit uit tot een groep van 100 tot 150 medewerkers, die in de loop van een half jaar een professionele productie tot stand brengen. In 2001 produceert ROOS haar laatste operettevoorstelling: “Der Graf von Luxemburg”. Door teruglopende bezoekersaantallen is het financieel niet meer verantwoord om complete operettes uit te voeren en het bestuur van ROOS wil geen concessies doen aan de kwaliteit. Daarom wordt de moeilijke beslissing genomen om te stoppen met operetteproducties en om voortaan een eigen muzikaal theaterstuk te produceren: geschreven voor en door mensen uit de Roosendaalse regio en met medewerking van regionaal talent. “De Wipweivorstin” is de eerste productie nieuwe stijl. Door samen te werken met o.a. de Roosendaalse Nederpopband KAAS! zet ROOS een geheel eigentijdse productie op de planken, die enthousiast wordt ontvangen. Stichting ROOS krijgt de smaak te pakken en sindsdien treedt ROOS regelmatig naast de gebaande paden. Musicalachtige totaalproducties worden afgewisseld met bijzondere voorstellingen op locatie of met speciale doelgroepen. Voorbeelden daarvan zijn 'Amadeus', een coproductie met Stichting St. Jan Cultuur, uitgevoerd in en gebruikmakend van de voormalige St.- Janskerk, 'Geruys in het Tongerlohuys', een kleinschalige voorstelling die geheel Museum Tongerlohuys als decor had en Sprookjesmuziek|Muzieksprookjes, een productie in samenwerking met het Roosendaals Symfonie Orkest, die jonge kinderen in aanraking bracht met klassieke muziek.

Over Ons

Stichting ROOS is in 1982 opgericht en houdt zich sinds die tijd bezig met het organiseren van (grootschalige) theaterproducties waarin Roosendaals talent kan schitteren. Naast de geheel eigen, Roosendaalse theaterproducties, organiseert ROOS ook een jaarlijks evenement waaraan alle Roosendaalse culturele groepen en verenigingen kunnen meedoen, de Culturele Manifestatie. In de 30 jaar dat ROOS bestaat is er wel veel veranderd. Door goed te kijken naar de omgeving en in te spelen op de behoeftes van de cultuurliefhebbers, heeft de stichting zich steeds verder ontwikkeld en is zij heden ten dage nog steeds springlevend. In het begin van haar bestaan werkt Stichting ROOS exclusief voor het Roosendaals Gemengd Koor. (RGK) De doelstelling van de stichting is: 'Het geven van een aantal concerten per jaar in samenwerking met het RGK'. Trekkers van het eerste uur zijn onder andere Wil Broos en Jacqueline Chamuleau. Aanvankelijk organiseert ROOS Opera- en Operetteconcerten en Weense avonden in de Moeder Godskerk en op andere locaties in Roosendaal. In september 1987, een jaar na de ingebruikname van de nieuwe schouwburg De Kring, en bij het eerste lustrum van Stichting ROOS, wordt voor het eerst een complete operette scènisch uitgevoerd: “Im Weissen Rössl” van Ralph Benatsky. Langzamerhand gaat Stichting ROOS activiteiten organiseren die minder raakvlakken hebben met het Roosendaals Gemengd Koor. Zo ontstaat in 1989 de Culturele Manifestatie, een jaarlijks terugkerend evenement waarbij Roosendaalse culturele verengingen zich kunnen presenteren aan het Roosendaalse publiek.
Stichting Roos
 
Made by E Walravens
In 1994 worden de statuten aangepast en komt Stichting ROOS feitelijk los te staan van het RGK. Wel organiseert ROOS nog 3 operaconcerten voor het RGK. ROOS concentreert zich op de operettes waarvoor ieder jaar opnieuw een cast wordt samengesteld uit leden van verschillende koren en orkesten, mensen van toneelverenigingen en balletgroepen uit Roosendaal en operetteliefhebbers die hun talenten willen aanwenden op het gebied van toneelspel, decorbouw, kleding, en dergelijke. Deze cast, aangevuld met professionele solisten, musici en een regisseur, groeit uit tot een groep van 100 tot 150 medewerkers, die in de loop van een half jaar een professionele productie tot stand brengen. In 2001 produceert ROOS haar laatste operettevoorstelling: “Der Graf von Luxemburg”. Door teruglopende bezoekersaantallen is het financieel niet meer verantwoord om complete operettes uit te voeren en het bestuur van ROOS wil geen concessies doen aan de kwaliteit. Daarom wordt de moeilijke beslissing genomen om te stoppen met operetteproducties en om voortaan een eigen muzikaal theaterstuk te produceren: geschreven voor en door mensen uit de Roosendaalse regio en met medewerking van regionaal talent. “De Wipweivorstin” is de eerste productie nieuwe stijl. Door samen te werken met o.a. de Roosendaalse Nederpopband KAAS! zet ROOS een geheel eigentijdse productie op de planken, die enthousiast wordt ontvangen. Stichting ROOS krijgt de smaak te pakken en sindsdien treedt ROOS regelmatig naast de gebaande paden. Musicalachtige totaalproducties worden afgewisseld met bijzondere voorstellingen op locatie of met speciale doelgroepen. Voorbeelden daarvan zijn 'Amadeus', een coproductie met Stichting St. Jan Cultuur, uitgevoerd in en gebruikmakend van de voormalige St.-Janskerk, 'Geruys in het Tongerlohuys', een kleinschalige voorstelling die geheel Museum Tongerlohuys als decor had en Sprookjesmuziek|Muzieksprookjes, een productie in samenwerking met het Roosendaals Symfonie Orkest, die jonge kinderen in aanraking bracht met klassieke muziek.